W dniach 02 – 09 listopada 2014 r. w ośrodku Europa Haus w Bad Marienbergu w Nadrenii-Palatynacie w Niemczech odbyło się międzynarodowe spotkanie młodzieży z 8 krajów Europy. Projekt nosił tytuł „Once upon a time… in Europe”. Uczestniczyli w nim uczniowie z Niemiec, Litwy, Czech, Austrii, Słowenii, Chorwacji i Hiszpanii.
Polskę reprezentowała delegacja z IX Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Wróblewskiego w Krakowie w składzie: Beata Chodowiec (3a), Marzena Bodek, Karolina Czyż i Kamila Kiełkowicz (3c), Patryk Galos i Stefan Szycik (2e) i Daniel Braś (3e).
Uczniowie ćwiczyli kompetencje międzykulturowe w dużej międzynarodowej grupie. Wszystkie zajęcia odbywały się w języku angielskim. Składały się na nie gry i zabawy ruchowe, których celem było poznanie się uczestników i nawiązanie bliższych relacji umożliwiających wspólne i efektywne rozwiązywanie konkretnych zadań oraz prezentacja ich wyników na forum grupy. Głównym celem zajęć merytorycznych było poznanie zasad tworzenia opowieści (używanie odpowiednich środków językowych, budowanie napięcia, perspektywa relacjonowania, stosowanie technik multimedialnych) oraz stworzenie swojej „story”. Uczestnicy mieli też okazję wziąć udział w spotkaniu autorskim z pisarzem Peterem Strotmannem w „Das Junge Literaturhaus” w Kolonii oraz zwiedzili symbol tego miasta i regionu „Kölner Dom” – katedrę w Kolonii.
Projekt sfinansowany został z europejskiego programu edukacyjnego Erasmus +, ze środków Bundeszentrale für politische Bildung oraz z wpłat uczestników (400 zł).
Wyjazd naszych uczniów zorganizowały oraz opiekę nad nimi sprawowały Pani mgr Grażyna Kubic i Pani mgr Aleksandra Pagacz-Pociask.
APP, 14.11.2014 r.
Wrażenia uczniów biorących udział w projekcie
DZIEŃ PIERWSZY, 3 listopada 2014
DZIEŃ DRUGI, 4 listopada 2014
Po grach integracyjnych w ramach rozgrzewki (udawaniu kaczek, chodzeniu w kółko trzymając sąsiadów za ramiona, biodra, kolana i kostki) i nauce wykrzykiwania hasła Bazinga!,wysłuchaliśmy wykładu Pani Rominy Nolp o konstrukcji opowiadań i rodzajach występujących w nich bohaterów. Następnie testowaliśmy zdobytą wiedzę w praktyce, tzn. w grupach tworzyliśmy plakaty dotyczące m.in. moralizacji opowiadań i naszych rodzimych legend.
Pan Anselm opowiadał o motywach występujących w opowiadaniach i symbolicznym znaczeniu zwierząt np. lisa jako alegorii inteligentnego, sprytnego człowieka, któremu lepiej nie ufać. Wreszcie zostaliśmy podzieleni na stałe, międzynarodowe grupy i zaczęliśmy wymyślać opowiadania, które miały być poświęcone sprawom związanych z polityką Unii Europejskiej. Nad tymi opowiadaniami pracowaliśmy w ciągu kolejnych dni pobytu w ośrodku Europa Haus Bad Marienberg.
The Hero’s Journey
https://www.youtube.com/watch?v=yZxs_jGN7Pg
What makes a hero?
http://ed.ted.com/lessons/what-makes-a-hero-matthew-winkler
DZIEŃ TRZECI, 5 listopada 2014
Integracyjna rozgrzewka zmotywowała i pobudziła nas do dalszej pracy. Pan Karsten polecił nam, abyśmy stworzyli koło wokół krzeseł ustawionych na środku pomieszczenia. Jedna z zabaw polegała na tańczeniu do muzyki, powiązanym z powolnym przemieszczaniem się obok krzeseł. Gdy muzyka zatrzymywała się, musieliśmy wskoczyć na krzesła. Na początku miejsca było wystarczająco dużo, ale z każdą kolejną pauzą w muzyce, odbierano nam kilka krzeseł. Ostatecznie musieliśmy optymalnie zagospodarować każdy wolny centymetr powierzchni, aby wszyscy, przytuleni do siebie zmieścili się na pozostałych krzesłach.
Po porannej integracji zebraliśmy się ponownie w grupach. Mieliśmy pół godziny na dopracowanie planu naszego opowiadania, określenie głównego wątku, kontekstów i wymyślenie bohaterów. Następnie w międzynarodowych grupach prezentowaliśmy swoje pomysły przed resztą uczestników projektu, aby posłuchać ich opinii i rad. Gdy wszyscy przedstawili dotychczas przygotowane materiały, Pan Anselm wystąpił z prezentacją na temat dostępnych metod, potrzebnych do zrealizowania wymyślanych przez nas historii. Prezentacja ta zamknęła serię porannych zajęć.
W przerwie na lunch mieliśmy jeszcze chwilę czasu, aby odpocząć i zebrać siły. Później, wraz z kolegami z innych krajów wróciliśmy do pracy nad opowiadaniem. Po kilku godzinach intensywnej burzy mózgów zakończyliśmy zajęcia, aby udać się na kolację.
DZIEŃ CZWARTY, 6 listopada 2014
Czwarty dzień różnił się od poprzednich. Po śniadaniu udaliśmy się wszyscy w podróż do Kolonii, gdzie w „Das Junge Literaturhaus Cologne” („Dom Literatury”) odbyło się spotkanie z autorem książek dla młodzieży, podczas którego przeczytał nam fragment jednej ze swoich powieści. Następnie zadawaliśmy pytania dotyczące zarówno osoby pisarza, jak i wybranych wątków w zaprezentowanym przez niego utworze. Spotkanie z autorem skończyło się około godziny 13. Po wykładzie poszliśmy do centrum miasta. Wspólnie z naszymi opiekunami zwiedziliśmy znaną na całym świecie ze swej wysokości katedrę św. Piotra i Najświętszej Marii Panny. Weszliśmy również na wieżę katedry, skąd mogliśmy zobaczyć rozległą panoramę Kolonii. Następnie po dłuższym spacerze ulicami miasta spotkaliśmy się na placu przed katedrą, skąd wróciliśmy do ośrodka w Bad Marienbergu.
DZIEŃ PIĄTY, 7 listopada 2014
Tego dnia zajęcia zaczęły się tradycyjnie o godz. 9.00 od rozgrzewki: „Bazinga” i dwóch zabaw integracyjnych. Następnie połączyliśmy ponownie w międzynarodowe grupy, aby zacząć pracę nad stworzeniem końcowego nagrania projektu „Storytelling”. Mieliśmy do wyboru dużo opcji, np. nakręcenie filmu: tradycyjnego, filmu w postaci komiksu, lub graficznej prezentacji z dodaniem nagrania głosowego. Po obiedzie i nawet po kolacji kontynuowaliśmy pracę nad filmami. Około godziny 22.00 zaczęła się impreza taneczna, jak co wieczór… Doborem utworów muzycznych zajmował się Tine ze Słowenii. Zabawa była bardzo udana, bawiliśmy się wraz ze znajomymi z Hiszpanii, Słowenii, Czech, Niemiec, Litwy, Chorwacji i Austrii.
DZIEŃ SZÓSTY, 8 listopada 2014
Ostatni dzień naszej przygody w Bad Marienbergu był dniem podsumowań. Po śniadaniu udaliśmy się do audytorium, gdzie jeszcze przez kilka minut kończyliśmy w grupach nasze prezentacje. Wszystko musiało być dopięte na ostatni guzik. Mieliśmy do dyspozycji wiele nowoczesnych urządzeń elektronicznych i aplikacji, które ułatwiały zadanie. Następnie każda międzynarodowa grupa przedstawiała efekty swojej kilkudniowej pracy. Prezentacje były bardzo ciekawe i warte uwagi. Przeważająca ich ilość była wykonana w programie Adobe Voice, ale to nie zaburzyło dużej różnorodności. Pojawiła się także prezentacja w formie krótkiego filmu! Niektóre prace były wykonane w sposób humorystyczny, ale wszystkie poruszały tematykę poważną, dotyczyły problemów społecznych i politycznych: korupcji, emigracji, dyskryminacji, konfliktów terytorialnych a nawet homoseksualizmu. Filmy inspirowały uczestników projektu to do przemyśleń, skłaniały do dyskusji i podzielenia się z resztą uczestników swoją opinią – po każdej prezentacji mieliśmy oczywiście taką możliwość.
Po przerwie obiadowej powróciliśmy do audytorium, gdzie organizatorzy przygotowali dla nas ostatnią zabawę. Każdy uczestnik miał zabrać dla siebie długopis oraz czystą kartkę i z pomocą kolegi, taśmą malarską przymocować ją do swoich pleców. Następnie dostaliśmy 30 minut na to, aby zapisać na kartkach poznanych osób swoje opinie o nich, komplementy, bądź wszystko, co chcielibyśmy im powiedzieć po wspólnie spędzonym tygodniu. Każdy zyskał całą stronę miłych i często bardzo zabawnych komentarzy. Na pewno dla wielu z nas będzie to dobra pamiątka z wyjazdu, do której będziemy wracać z sentymentem. Po kolacji udaliśmy się na przyjęcie, była to już ostatnia okazja do zabawy i integracji z osobami innej narodowości. Wydawało się, że minęła dopiero chwila, a tu już przyszedł czas aby powiedzieć „Good bye!”. Pożegnaniom nie było końca, ciężko było się pogodzić z wyjazdem. Tydzień ten upłynął zdecydowanie zbyt szybko, ale mamy nadzieję, że niektóre nawiązane znajomości przetrwają i może kiedyś dane nam będzie spotkać się znów.
Beata Chodowiec (3a), Marzena Bodek,
Karolina Czyż i Kamila Kiełkowicz (3c)
.
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64