Dnia 24 października 2018 roku klasa 3e realizowała zajęcia edukacyjne związane z tematem „Kraków stolicą artystyczną Młodej Polski”. Uczniowie zapoznali się ze sporami historyków literatury na temat Krakowa, Lwowa i Zakopanego na temat, które z miast należy uznać za artystyczną stolicę Młodej Polski. Poznali Kraków na przełomie XIX i XX wieku jako miasto z jednej strony o konserwatywnych i tradycyjnych poglądach, a z drugiej – jako miejsce rozwoju nowoczesnej sztuki. Początek zajęć miał miejsce przy pomniku Tadeusza Boya-Żeleńskiego, gdzie uczniowie utrwalili jego wpływ na powstanie dramatu narodowego pt. „Wesele” oraz poznali artystę jako wybitnego tłumacza literatury francuskiej.
Następnie uczennice Wiktoria Szajdakowska i Weronika Wałęga – w oparciu o architekturę Pałacu Sztuki – przybliżyły cechy secesji jako stylu w sztuce i zdobnictwie XIX i XX wieku wskazując na ornamentykę roślinną, asymetrię, płynność linii i swobodne układy kompozycyjne kwiatów magnolii, irysów, lilii i nasturcji. Cechy tego stylu opisał uczeń Kamil Korski w odniesieniu do architektury Narodowego Teatru Starego przy Placu Szczepańskim, a uczennica Anna Bulda – wskazując na Kamienicę Szołajskich – ukazała postać Feliksa-Mangi Jasieńskiego i jego pasję kolekcjonerską jako zbieracza dzieł sztuki Dalekiego Wschodu.
Kolejnym modułem lekcji był spacer edukacyjny – jego celem było zapoznanie uczniów z funkcją kawiarni artystycznych początku XX wieku. Artyści – na wzór środowisk Paryża, Wiednia i Monachium – spotykali się w kawiarniach tworząc cyganerie (bohemy) artystyczne. Zagadnienia te przybliżyła uczniom Pani prof. Marta Kotnowska odwołując się do kawiarni Redolphi, „Czarny Kot” i „Paon”. Kawiarnie te to nie tylko miejsce burzliwych dyskusji intelektualnych lecz również siedziby pierwszych kabaretów literackich. Te zagadnienia uczniowie poznali realizując lekcję muzealną w Jamie Michalika. Przy gorącej herbacie i torciku usłyszeli podstawowe informacje o tym historycznym miejscu – Pani prof. Anna Urbańska przedstawiła cyganerię (bohemę) artystyczną Krakowa, a na jej tle postać ekscentrycznego artysty, poety i malarza – Stanisława Przybyszewskiego, informacje te dopełniła uczennica Wiktoria Figuła, która opisała kontrowersyjny styl życia artystów, wyrażający się w stroju, języku, braku stabilizacji życiowej i konflikcie z filisterskim mieszczaństwem. Następnie uczniowie zobaczyli karykatury artystów i marionetki lalek wykorzystywane do przedstawień szopki politycznej, teksty zaproszeń do kabaretu „Zielony Balonik”. Zapoznali się również z ówczesną sztuką użytkową (oryginalne – z epoki Młodej Polski – meble), malarstwem, rysunkiem i sztuką dekoracyjnego witrażu. To pozwoliło im „poczuć” sztukę fin de siecle.
Następnie uczniowie znaleźli się w Pawilonie Wyspiańskiego przy Placu Wszystkich Świętych, gdzie zobaczyli projekty witraży artysty (tzw. witraże wawelskie), a w Kościele oo. Franciszkanów podziwiali secesyjną ornamentykę witraży „Bóg Ojciec”, „Święta Salomea”, „Święty Franciszek”. Dowiedzieli się również, że pastelową polichromię kościoła wykonał Stanisław Wyspiański, wykorzystując motywy roślinne i kwiatowe (bratki, słoneczniki, irysy, lilie). Motywy te zgrupowane są w pasach i ograniczone taśmami geometrycznymi.
Lekcja muzealna w Jamie Michalika i spacer edukacyjny po Krakowie realizowały cele podstawy programowej z języka polskiego, historii i historii sztuki, były okazją do poznania dziedzictwa narodowego Krakowa, kształtowały u uczniów postawę świadomego odbiorcy kultury. Działania te miały również walor wychowawczy, uczyły współdziałania w zespole, rozwiązywania problemów w sposób twórczy, rozwijania osobistych zainteresowań i kształtowania hierarchii wartości na podstawie wybitnych dziel kultury.
Zajęcia zorganizowały: Pani mgr Marta Kotnowska, nauczycielka języka angielskiego i Pani mgr Anna Urbańska, nauczycielka języka polskiego.
Kraków, 28 października 2018 r., mgr Anna Urbańska
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64