W dniach 16 i 17 maja 2019 roku uczniowie klasy 2b i 2c wcielili się w rolę prawdziwych „naukowców” i wykonywali eksperyment biologiczny, zgodnie założeniami metody IBSE (j.ang. Inquiry Based Science Education) polegającej na odkrywaniu praw przyrody przez eksperymentowanie.
Uczniowie pracowali w grupach czteroosobowych, mieli wykonać doświadczenia biologiczne zgodnie z podaną instrukcją, udokumentować ich przebieg oraz zaprezentować wyniki na forum całej klasy. Doświadczenia obrazowały przebieg ważnych procesów życiowych u organizmów. Podczas zajęć uczniowie udowodnili wpływ tlenku węgla (IV) na przebieg fotosyntezy, przeprowadzili proces fermentacji alkoholowej u drożdży, wykazali wpływ temperatury na aktywność katalazy, stwierdzili obecność enzymów w bulwie ziemniaka rozkładających nadtlenek wodoru.
Następnie uczniowie udokumentowali przebieg doświadczenia, jednocześnie ćwicząc kompetencje maturalne czyli ustalanie problemu badawczego, stawianie hipotez i ich weryfikacja, opisy prób kontrolnej i badawczej oraz zapisywanie wyników przeprowadzonych obserwacji.
W opinii nauczycieli i uczniów lekcja była bardzo ciekawa. Uczniowie w atrakcyjny dla nich sposób zdobywali wiedzę, ćwiczyli kompetencje, nie tylko maturalne, ale także komunikacyjne.
Kraków, 21.05.2019r., mgr Grażyna Kubic, nauczyciel biologii, trener, coach
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64