Drugie spotkanie projektowe, 14 – 19 kwietnia 2012 r., Kraków

P1100131_1

W dniu 16 kwietnia 2012 r. w IX Liceum Ogólnokształcącym odbył się pierwszy dzień studyjny w ramach drugiego spotkania projektowego projektu Comenius-Regio.

 

W pierwszej części germanistki – Pani Aleksandra Pagacz-Pociask i Pani Violetta Winiarska-Szwarczyńska – zaprezentowały szkołę, ofertę edukacyjną dotyczącą zajęć obowiązkowych i dodatkowych, propozycję zajęć pozalekcyjnych i osiągnięcia uczniów.

 

W drugiej części Pani dyrektor Anna Urbańska omówiła wyniki zewnętrznej ewaluacji. Przypomniała przebieg ewaluacji, metody badawcze, procedury oraz wyniki raportu z ewaluacji zewnętrznej. Wskazała ustalone poziomy spełnienia wymagań w czterech obszarach:

  • Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej
  • Procesy zachodzące w Szkole
  • Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym
  • Zarządzanie Szkołą

Następnie przedstawiła sposób pracy z raportem, który analizowany był przez Radę Pedagogiczną, Radę Rodziców i Samorząd Uczniowski. Przez te trzy organy zostały wskazane pola rozwoju; a cele do osiągnięcia opracowane zostały przez Radę Pedagogiczną. Dwa główne cele – to motywowanie i aktywizowanie uczniów na lekcjach. Pod koniec spotkania Pani Dyrektor przedstawiła tematy lekcji przewidzianych do koleżeńskich obserwacji w kolejnym dniu i poprosiła uczestników o zdeklarowanie się, jaką lekcję będą hospitować. Zaproponowała 5 lekcji: z języka polskiego, z chemii, z biologii, z języka francuskiego i języka niemieckiego.

 

W drugim dniu projektu czterech nauczycieli z Konrad-Adenauer-Gymnasium uczestniczyło w dwóch lekcjach otwartych prowadzonych przez Panią Aleksandrę Pagacz-Pociask – nauczycielkę języka niemieckiego w klasie III f przygotowującej się do matury z tego przedmiotu. Dla nauczycieli obserwujących lekcje przygotowany został arkusz obserwacji opracowany na podstawie wyników raportu poewaluacyjnego (wyników z obszaru „procesy”).

 

Następnie nauczyciele niemieccy wraz z nauczycielem polskim przeprowadzili rozmowę pohospitacyjną wg scenariusza, z którym zapoznali się w czasie warsztatów prowadzonych przez pana Carla-Antona von Gleichenstein`a – dla nauczycieli niemieckich – w Boppard, a dla nauczycieli IX Liceum – w Krakowie. Wyniki hospitacji koleżeńskiej zostały odnotowane na plakatach i omówione po południu przed wszystkimi uczestnikami seminarium.

 

W tym czasie pozostała część delegacji spotkała się z dyrekcją i pracownikami Małopolskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Dyrektor MCDN – Pan Jarosław Chodźko przedstawił cele, zadania, obszar działań oraz ofertę Ośrodka. Zwrócił uwagę na realizację projektów „DiAMEnt” oraz projektu „Modernizacja systemu doskonalenia kadr szkół zawodowych w Małopolsce”. Przedstawił realizowane programy: zarządzania oświatą, wspierania pracy z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych, wspierania edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej, wspierania kształcenia zawodowego i ustawicznego, wspierania realizacji zadań wychowawczych. Gości z Nadrenii-Palatynatu interesowały propozycje „dla szkół poewaluacyjnych”.

 

 

W kolejnej części wszyscy uczestnicy drugiej mobilności spotkali się w Małopolskim Centrum Doskonalenia Nauczycieli. Najpierw Pani Małgorzata Wojnarowska zrelacjonowała warsztaty prowadzone z nauczycielami IX Liceum Ogólnokształcącego na temat metod aktywizujących uczniów na lekcji, a następnie nauczyciele biorący udział w warsztatach – Pani Olga Błyskal i Pani Anna Słowikowska-Bogacka – przedstawiły czego się nauczyły i co będą stosować w swojej pracy. Pani Barbara Stanek z IX Liceum Ogólnokształcącego zdała relację z warsztatów prowadzonych przez pana Carla-Antona von Gleichensteina. Następnie nauczyciele polscy i niemieccy przedstawili wyniki przeprowadzonej przed południem hospitacji koleżeńskiej. Zaprezentowane zostały plakaty, a nauczyciele hospitowani i hospitujący dzielili się swoimi wrażeniami i odczuciami. Ta część spotkania miała bardzo roboczy i emocjonalny charakter.

 

W trzecim dniu uczestnicyjektu spotkali się w IX Liceum Ogólnokształcącym, gdzie rozpoczęły się lekcje hospitowane wg zaplanowanego scenariusza. W każdej lekcji uczestniczyli polscy i niemieccy obserwatorzy; każda grupa miała zapewnionego tłumacza (Mariusz Stinia, Krzysztof Kobęza, Violetta Winiarska-Szwarczyńska, Aleksandra Pagacz-Pociask i Joanna Srzednicka). Po 45 min. lekcji obserwatorzy wraz z nauczycielem hospitowanym odbyli rozmowy wg scenariusza rozmowy pohospitacyjnej. Wyniki rozmów odnotowane zostały na plakatach. Następnie kolejne grupy (5) przedstawiały efekty swojej pracy. Szczególnie wartościowe były opinie nauczycieli prowadzących lekcje odnośnie informacji zwrotnej otrzymanej od obserwatorów, którą wykorzystają w swojej uczestnicyuczestnicy dalszej pracy.  uczprojektu mieli również możliwość oglądania sekwencji filmowych videografii szkolnej IX Liceum – z trzech lekcji następujących nauczycieli:

 

Pana Tomasza Gąssowskiego: Lekcja języka angielskiego w kl. I b

Pani Barbary Stanek: Lekcja języka angielskiego w kl. III d

Pani Aleksandry Pagacz-Pociask: Lekcja języka niemieckiego w kl. III f

 

Na podstawie tych filmów dyskutowano o sposobach aktywizowania uczniów na lekcji, zwracając uwagę na współudział ucznia w organizacji lekcji. Podkreślano funkcjonalność pracy domowej, która może być okazją do rozpoczęcia kolejnej lekcji lub cyklu lekcji.

 

Spotkanie podsumował koordynator projektu Pan Mariusz Maziarz. Przypomniał cele drugiego spotkania projektowego, realizację zaplanowanych zadań, efekty pracy uczestników oraz zrealizowany program kulturalny. Głos zabrała również Pani dyrektor Anna Urbańska dziękując nauczycielom IX Liceum za zaangażowanie w realizację projektu. Następnie uczestnicy wypełnili ankietę ewaluacyjną.

 

Opracowanie: mgr Aleksandra Pagacz-Pociask, kwiecień 2012 r.

 

Skip to content