W dniach 17-18 kwietnia 2024 roku uczniowie klasy 3a (mat-geo-ang) i ich niemieccy partnerzy z KAG – liceum partnerskiego z Westerburga w Nadrenii-Palatynacie weszli w rolę przewodników podążając „śladami historii” po Krakowie.
Kwietniowe wspólne zwiedzanie Krakowa było właściwie uwieńczeniem współpracy, która zaczęła się jeszcze we wrześniu 2023 roku. Wtedy po raz pierwszy opiekunowie projektu – Pan mgr Tomasz Gąssowski i Pani mgr Barbara Stanek i nauczyciele niemieccy Pani Nicole Zimmer oraz Pan Thomas Wittfeld – spotkali się w Krakowie, aby omówić istotę i sposób realizacji projektu. Potem ustalona została trasa zwiedzania i wybrani zostali przewodnicy po polskiej i niemieckiej stronie. Następnie w grudniu 2023 roku polscy i niemieccy uczniowie spotkali się online: polscy uczniowie przedstawili wtedy miejsca, które chcieliby pokazać rówieśnikom z Westerburga. Przez kolejne miesiące trwały przygotowania po polskiej i niemieckiej stronie, bowiem przewodnikami mieli być również niemieccy uczniowie. Wszyscy uczestnicy projektu: uczniowie klasy 3a i młodzież z KAG mieli za zadanie opracować informację o danym miejscu historycznym, a następnie przedstawić ją w terenie. Wszystkie te aktywności realizowane były w języku angielskim.
Spotkanie w Krakowie rozpoczęło się 17 kwietnia od wizyty grupy z Westerburga w naszej szkole. Następnie wszyscy uczestnicy projektu udali się na Kopiec Kościuszki, który stanowił pierwszy punkt programu. Polscy i niemieccy uczniowie przedstawili postać Tadeusza Kościuszki oraz historię budowy kopca, zwiedzili muzeum przy Kopcu i wspięli się na szczyt, aby podziwiać panoramę Krakowa. W kolejnym dniu Polacy i Niemcy spotkali się przy Pomniku Ofiar Faszyzmu na terenie byłego niemieckiego obozu pracy KL Płaszów, skąd przeszli pod Krzyż upamiętniający ofiary egzekucji wykonywanych w obozie. Stamtąd młodzież przeszła do kamieniołomu „Liban”, gdzie pracowali więźniowie. Następnym punktem programu był Kopiec Kraka (ze szczytu Kopca uczniowie mieli okazję zobaczyć panoramę Krakowa, tym razem od południa). Dalsza droga wiodła przez krakowskie getto (Plac Bohaterów Getta, Aptekę pod Orłem), przez Wisłę na Kazimierz, gdzie miejscami szczególnego zainteresowania były Stara Synagoga, Cmentarz Żydowski, ławka Karskiego oraz Plac Nowy.
Młodzież z KAG przed przyjazdem do Krakowa spędziła dwa dni w Oświęcimiu. W pierwszym dniu uczniowie uczestniczyli w zajęciach przygotowujących do złożenia wizyty w Miejscu Pamięci Auschwitz-Birkenau a w drugim dniu zwiedzili muzeum i teren byłego niemieckiego obozu pracy i zagłady.
Podobnie jak w innych projektach międzynarodowych polscy uczniowie mieli okazję poznać rówieśników z innego kraju, zrozumieć ich punkt widzenia, zobaczyć w jaki sposób pracują, nawiązać kontakty, zawrzeć nowe znajomości, skonfrontować swoje poglądy, popatrzeć na to, co znają dobrze – własne miasto – oczami swych partnerów i oczywiście „brush up on their English”.
Kraków, 19.04.2024 r., mgr Barbara Stanek
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64
Kuratorium Oświaty
Portal edukacyjny Miasta Krakowa
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Konrad Adenauer Gymnasium
Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży
Uniwersytet Jagielloński
Uniwersytet Pedagogiczny
Uniwersytet Papieski
Akademia Ignatianum
Akademia Górniczo-Hutnicza
Politechnika Krakowska
Uniwersytet Ekonomiczny
Uniwersytet Rolniczy