Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego określa:

- metody i formy realizacji działań

- tematykę działań

- czas i miejsce realizacji zadań

- oczekiwane efekty.

 

Cele szkolnego doradztwa zawodowego:

- Pomaganie uczniom w określaniu własnych predyspozycji zawodowych oraz w planowaniu ścieżki zawodowej;

- Przygotowanie uczniów do roli pracowników;

- Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje;

- Gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;

- Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;

- Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej;

- Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji;

- Współpracowanie z Radą Pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie ze statutem szkoły;

- Pomaganie nauczycielom w realizacji działań w obrębie ich pracy wychowawczej, mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów;

- Współpracowanie z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa.

 

Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:

- poznawanie siebie;

- autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych;

- poznawanie zawodów;

- analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy;

- indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej;

- konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów;

- pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego;

- przedstawienie możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych;

- poruszanie się na rynku pracy (poszukiwanie i utrzymywanie pracy oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne);

- przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie);

- udzielanie informacji dotyczącej wpływu rynku pracy na planowanie kariery, obejmujące: zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika oczekiwane przez pracodawców;

- kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy,

 

Program doradztwa zawodowego IX Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Wróblewskiego w Krakowie realizowany jest w czterech następujących działach tematycznych:

1. Poznawanie własnych zasobów.

2. Świat zawodów i rynek pracy.

3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.

4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.

 

W bibliotece szkolnej oraz u Dyrekcji szkoły dostępna jest pełna wersja dokumentu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, termin zapoznania się z dokumentem należy ustalić z wyprzedzeniem z Dyrekcją szkoły lub nauczycielem bibliotekarzem.

 

Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego posiada Pani mgr Anna Cisowska (pedagog szkolny) oraz Pani mgr Agnieszka Homoncik (nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa, biznesu i zarządzania). Podczas realizacji programu nauczyciele doradztwa zawodowego korzystają z autorskich materiałów edukacyjnych, pozwalając uczniom na samodzielną pracę oraz podzielenie się efektami pracy z oddziałem klasowym. Nauczyciele doradztwa zawodowego w celu lepszego przekazania uczniom informacji korzystają z nowoczesnych środków przekazu tj. filmy edukacyjne rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W proces realizacji doradztwa zawodowego włączeni są również wszyscy wychowawcy i nauczyciele, którzy organizują różnego rodzaju przedsięwzięcia związane z realizacją doradztwa zawodowego dla poszczególnych klas po rozpoznaniu potrzeb uczniów. Podejmowane działania dotyczą m.in. wyjść na uczelnie wyższe w Krakowie i poznawanie systemu rekrutacyjnego na konkretne kierunki studiów, tworzenia dokumentów aplikacyjnych, zapoznawania uczniów z kompetencjami wymaganymi do wykonywania konkretnych zawodów. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informatorami maturalnymi, przewodnikami dotyczącymi uczelni wyższych i kierunków studiów i ulotkami informacyjnymi. Materiały te są na bieżąco aktualizowane.

 

W programie doradztwa zawodowego uczestniczą wszyscy uczniowie IX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, ich rodzice oraz nauczyciele. Program realizowany jest w okresie czterech lat pobierania nauki w IX LO w Krakowie według zaplanowanego harmonogramu uwzględnionego w siatce godzin danego oddziału (przynajmniej dwa zajęcia z doradcą zawodowym w roku szkolnym). Każdy uczeń oraz rodzic ucznia może skorzystać z możliwości odbycia indywidualnej rozmowy ze szkolnym doradcą zawodowym po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania na terenie IX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.

 

Opracowanie: mgr Agnieszka Homoncik i mgr Anna Cisowska, Kraków 2024 r.

Skip to content