Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego określa:
– metody i formy realizacji działań
– tematykę działań
– czas i miejsce realizacji zadań
– oczekiwane efekty.
Cele szkolnego doradztwa zawodowego:
– Pomaganie uczniom w określaniu własnych predyspozycji zawodowych oraz w planowaniu ścieżki zawodowej;
– Przygotowanie uczniów do roli pracowników;
– Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje;
– Gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia;
– Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom;
– Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej;
– Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji;
– Współpracowanie z Radą Pedagogiczną w zakresie tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego zgodnie ze statutem szkoły;
– Pomaganie nauczycielom w realizacji działań w obrębie ich pracy wychowawczej, mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów;
– Współpracowanie z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:
– poznawanie siebie;
– autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych;
– poznawanie zawodów;
– analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy;
– indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem dalszej ścieżki edukacyjnej i zawodowej;
– konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów;
– pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego;
– przedstawienie możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych;
– poruszanie się na rynku pracy (poszukiwanie i utrzymywanie pracy oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne);
– przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie);
– udzielanie informacji dotyczącej wpływu rynku pracy na planowanie kariery, obejmujące: zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika oczekiwane przez pracodawców;
– kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy,
Program doradztwa zawodowego IX Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Wróblewskiego w Krakowie realizowany jest w czterech następujących działach tematycznych:
1. Poznawanie własnych zasobów.
2. Świat zawodów i rynek pracy.
3. Rynek edukacyjny i uczenie się przez całe życie.
4. Planowanie własnego rozwoju i podejmowanie decyzji edukacyjno-zawodowych.
W bibliotece szkolnej oraz u Dyrekcji szkoły dostępna jest pełna wersja dokumentu wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego, termin zapoznania się z dokumentem należy ustalić z wyprzedzeniem z Dyrekcją szkoły lub nauczycielem bibliotekarzem.
Kwalifikacje do prowadzenia zajęć z doradztwa zawodowego posiada Pani mgr Anna Cisowska (pedagog szkolny) oraz Pani mgr Agnieszka Homoncik (nauczyciel edukacji dla bezpieczeństwa, biznesu i zarządzania). Podczas realizacji programu nauczyciele doradztwa zawodowego korzystają z autorskich materiałów edukacyjnych, pozwalając uczniom na samodzielną pracę oraz podzielenie się efektami pracy z oddziałem klasowym. Nauczyciele doradztwa zawodowego w celu lepszego przekazania uczniom informacji korzystają z nowoczesnych środków przekazu tj. filmy edukacyjne rekomendowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki. W proces realizacji doradztwa zawodowego włączeni są również wszyscy wychowawcy i nauczyciele, którzy organizują różnego rodzaju przedsięwzięcia związane z realizacją doradztwa zawodowego dla poszczególnych klas po rozpoznaniu potrzeb uczniów. Podejmowane działania dotyczą m.in. wyjść na uczelnie wyższe w Krakowie i poznawanie systemu rekrutacyjnego na konkretne kierunki studiów, tworzenia dokumentów aplikacyjnych, zapoznawania uczniów z kompetencjami wymaganymi do wykonywania konkretnych zawodów. Uczniowie mają możliwość zapoznania się z informatorami maturalnymi, przewodnikami dotyczącymi uczelni wyższych i kierunków studiów i ulotkami informacyjnymi. Materiały te są na bieżąco aktualizowane.
W programie doradztwa zawodowego uczestniczą wszyscy uczniowie IX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie, ich rodzice oraz nauczyciele. Program realizowany jest w okresie czterech lat pobierania nauki w IX LO w Krakowie według zaplanowanego harmonogramu uwzględnionego w siatce godzin danego oddziału (przynajmniej dwa zajęcia z doradcą zawodowym w roku szkolnym). Każdy uczeń oraz rodzic ucznia może skorzystać z możliwości odbycia indywidualnej rozmowy ze szkolnym doradcą zawodowym po wcześniejszym ustaleniu terminu spotkania na terenie IX Liceum Ogólnokształcącego w Krakowie.
Opracowanie: mgr Agnieszka Homoncik i mgr Anna Cisowska, Kraków 2024 r.