Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego obejmuje ogół działań podejmowanych przez szkołę w celu przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia.
System określa:
- role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań,
- czas i miejsce realizacji zadań,
- oczekiwane efekty,
- metody pracy.
Cele szkolnego doradztwa zawodowego:
- Przygotowanie ucznia do radzenia sobie w sytuacjach trudnych, takich jak: bezrobocie, problemy zdrowotne, adaptacja do nowych warunków i mobilności zawodowej.
- Przygotowanie ucznia do roli pracownika.
- Przygotowanie rodziców do efektywnego wspierania dzieci w podejmowaniu decyzji edukacyjnych i zawodowych.
- Pomoc nauczycielom w realizacji w ramach lekcji przedmiotowych, tematów związanych z wyborem zawodu.
- Wspieranie działań szkoły mających na celu optymalny rozwój edukacyjny i zawodowy uczniów.
- Systematyczne diagnozowanie zapotrzebowania uczniów na informacje.
- Pomoc uczniom w planowaniu kształcenia i kariery zawodowej.
- Gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia.
- Udzielanie indywidualnych porad edukacyjnych i zawodowych uczniom i ich rodzicom.
- Prowadzenie grupowych zajęć aktywizujących, przygotowujących uczniów do świadomego planowania kariery i podjęcia pracy zawodowej.
- Kierowanie, w sprawach trudnych, do specjalistów: doradców zawodowych w poradniach psychologiczno-pedagogicznych i urzędach pracy, lekarzy itp.
- Koordynowanie działalności informacyjno-doradczej szkoły.
- Wspieranie rodziców i nauczycieli w działaniach doradczych poprzez organizowanie spotkań szkoleniowo-informacyjnych.
- Współpraca z Radą Pedagogiczną w zakresie: tworzenia i zapewnienia ciągłości działań wewnątrzszkolnego systemu doradztwa, zgodnie ze statutem szkoły oraz realizacji zadań z zakresu przygotowania uczniów do wyboru drogi zawodowej zgodnie z programem wychowawczym szkoły.
- Wzbogacanie warsztatu pracy o nowoczesne środki przekazu informacji (Internet, CD, wideo).
- Współpraca z instytucjami wspierającymi wewnątrzszkolny system doradztwa.
Wewnątrzszkolny system doradztwa zawodowego w ramach pracy z uczniami obejmuje:
- poznawanie siebie,
- autodiagnozę preferencji i zainteresowań zawodowych, poznawanie zawodów,
- analizę potrzeb rynku pracy i możliwości zatrudnienia na lokalnym, krajowym i międzynarodowym rynku pracy,
- indywidualną pracę z uczniami, którzy mogą mieć problemy z wyborem szkoły i zawodu,
- udzielanie informacji edukacyjnej i zawodowej,
- pomoc w planowaniu rozwoju zawodowego,
- konfrontowanie samooceny uczniów z wymaganiami szkół i zawodów,
- pomoc w poszerzaniu wiedzy ogólnej i budowaniu kolejnych etapów rozwoju edukacyjno-zawodowego,
- przedstawienie możliwości nabywania kwalifikacji zawodowych w trakcie nauki w szkole,
- określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia,
- wskazywanie możliwości uzyskania kwalifikacji zawodowych w systemie poza oświatowym,
- poruszanie się na rynku pracy (poszukiwanie i utrzymywanie pracy oraz radzenie sobie w sytuacjach trudnych: poszukiwanie pierwszej pracy, bezrobocie, mobilność zawodowa, ograniczenia zdrowotne),
- przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie,
- udzielanie informacji dotyczącej wpływu rynku pracy na planowanie kariery, obejmujące: zapotrzebowanie na pracowników w różnych branżach w ostatnich latach, cechy dobrego pracownika oczekiwane przez pracodawców,
- kształtowanie umiejętności świadomego wyboru i poszukiwania pracy,
- kształtowanie umiejętności planowania dalszego rozwoju edukacyjno-zawodowego i kontynuacji nauki w szkołach wyższych, szkołach policealnych lub w systemie kształcenia ustawicznego.
Opis programu
Program doradztwa zawodowego IX Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Wróblewskiego w Krakowie realizowany jest w trzech modułach:
Moduł I – Jaki jestem?
Zadaniem modułu I jest stworzenie uczniom warunków do lepszego poznania swojej osobowości i odpowiedzi m.in. na pytania:
- Co najbardziej lubię robić?
- Co mnie naprawdę pasjonuje?
- W jakich sytuacjach mam najwięcej energii?
- W jakich dziedzinach życia czuję się najlepiej?
- Jakie miejsce zajmuję w grupie?
- Jakie są moje mocne i słabe strony?
- Jak radzić sobie ze stresem?
Moduł II – Kim będę?
W module II uczniowie odpowiadają sobie m.in. na pytania:
- W jakich dziedzinach życia gospodarczego i społecznego widzę siebie w przyszłości?
- Jaki zawód uważam za najbardziej interesujący?
- Co według mnie znaczy interesująca praca? Jakie warunki musi spełniać taka praca?
- Jakie są popularne, mało znane zawody?
- Jakie jest zapotrzebowanie na lokalnym rynku pracy?
Moduł III – Co mogę?
W module III uczniowie powinni znaleźć odpowiedzi m.in. na pytania:
- Czy będę kontynuować naukę po ukończeniu szkoły?
- Jaką wybrać szkołę?
- A może założę własną firmę?
- Może potrzebuję specjalistycznej wiedzy?
- Czy nie warto ujrzeć siebie za rok na jakimś kursie?
- Gdzie mogę uzyskać pomoc?
- Jak przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej?
IX Liceum Ogólnokształcące w Krakowie współpracuje z Panią Renatą Koclęga – doradcą zawodowym z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 2 w Krakowie, ul. Siewna 23d. Wszystkie klasy drugie w naszej szkole odbywają zajęcia z Panią Renatą Koclęga. Celem zajęć jest pomoc uczniom w sprecyzowaniu zainteresowań pod kątem wyboru przyszłego zawodu. Chętni uczniowie mogą również skorzystać z indywidualnych spotkań dotyczących doradztwa zawodowego z Panią Koclęga w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
W bibliotece szkolnej dostępne są informatory maturalne, przewodniki dotyczące kierunków studiów, ulotki informacyjne. Materiały te są na bieżąco aktualizowane. Zachęcamy do zapoznania się z nimi!