I. Misja IX Liceum Ogólnokształcącego:
Szkoła XXI wieku musi odpowiadać na wymagania stawiane przez społeczeństwo wiedzy, brać pod uwagę procesy globalizacji, a jednocześnie dbać o zachowanie tożsamości kulturowej i narodowej swoich Wychowanków.
Bogata tradycja IX Liceum Ogólnokształcącego sięgająca lat 50-tych XX wieku oraz postać patrona prof. Zygmunta Wróblewskiego są ważnymi elementami programu dydaktyczno-wychowawczego naszej szkoły. Nauczanie i wychowanie w duchu demokracji, sprawiedliwości, uczciwości, wartości chrześcijańskich i uniwersalnych, poszanowania godności i praw człowieka, patriotyzmu i otwarcia na wartości innych kultur, stanowią spójny proces edukacyjny.
Liceum Ogólnokształcące, jako kolejny etap kształcenia, następujący po szkole podstawowej, stwarza Uczniom warunki do nauki przedmiotów na poziomie podstawowym oraz poszerzenia i pogłębiania wiedzy w zakresie wybranych przedmiotów na poziomie rozszerzonym.
Wiedza i umiejętności zdobyte w liceum zapewniają Uczniom przygotowanie do egzaminu maturalnego i stanowią fundament dalszej edukacji oraz uzyskania kwalifikacji zawodowych.
Kształcenie w IX Liceum Ogólnokształcącym im. Zygmunta Wróblewskiego jest zgodne z podstawą programową określoną przez Ministra Edukacji Narodowej oraz uwzględnia zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady Europy w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie.
II. Cele edukacji w IX Liceum Ogólnokształcącym:
III. Działalność dydaktyczno-wychowawcza IX Liceum Ogólnokształcącego:
Zmiany zachodzące we współczesnym świecie, wywołane rozwojem technologii informacyjno-komunikacyjnych, mają wpływ na zadania i rolę szkoły. Szkoła przestaje być wyłącznym źródłem informacji i wiedzy. Uczeń korzystając z Internetu i multimediów z łatwością zdobywa informacje, które dawniej przekazywał Nauczyciel. Nauczyciel XXI wieku nie może poprzestać jedynie na przekazywaniu Uczniom wiedzy, lecz musi pomóc im w organizowaniu procesu samodzielnego uczenia się i przygotować do uczenia się przez całe życie. Nauczyciel zarządza procesem uczenia się i rozwoju Uczniów, stosując różne sposoby wspierania i motywowania Uczniów do zdobywania wiedzy i kształtowania umiejętności. Nauczyciel ocenia postępy Ucznia, daje mu informację zwrotną, która pomaga dalej się uczyć, zachęca do wysiłku i pokonywania trudności.
Oferta edukacyjna IX Liceum Ogólnokształcącego jest zgodna z podstawą programową kształcenia ogólnego na III etapie edukacyjnym. Ponadto z inicjatywy Nauczycieli zostały opracowane programy autorskie, które dostosowane do oferty oddziałów edukacyjnych odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom uczniów, nauczycieli, rodziców i środowiska lokalnego.
Oferta zajęć pozalekcyjnych służy rozwijaniu zainteresowań i twórczych uzdolnień Uczniów, zarówno artystycznych jak i naukowych, i tworzona jest w ramach możliwości organizacyjno-kadrowych szkoły. Koła zainteresowań działające w IX Liceum Ogólnokształcącym, to:
• Chór szkolny – rozwija uczniów muzycznie, włącza w świadome korzystanie z zasobów kultury i uczestniczenie w życiu kulturalnym szkoły i środowiska lokalnego
• Szkolne Koło Sportowe – rozwija sprawność fizyczną poprzez gry zespołowe (siatkówka, koszykówka)
• Koło ekologiczne – uczy podejmowania działań służących poprawie stanu środowiska oraz zrównoważonego rozwoju, w skali lokalnej i dalszej
• Warsztaty biologiczne – rozszerzają zainteresowania biologiczne Uczniów, bazują na projektach tematycznych dotyczących szeroko pojętych dziedzin życia ludzkiego i zdrowia
• Wolontariat – dla Uczniów aktywnych i chętnych do niesienia pomocy innym, kształtuje postawy wrażliwości społecznej i współodpowiedzialności za sprawy społeczne
• Warsztaty i konsultacje przygotowujące uczniów do egzaminu maturalnego (język polski, historia, wiedza o społeczeństwie, geografia, chemia, języki obce)
• Koło debat oksfordzkich
• Dodatkowe zajęcia języka polskiego dla uczniów z zagranicy
IX Liceum Ogólnokształcące posiada dobrze wyposażoną bibliotekę szkolną wraz z czytelnią i dostępem do Internetu, które umożliwiają Uczniom samodzielne wyszukiwanie informacji. Nauczyciel bibliotekarz udostępnia Uczniom księgozbiór oraz nadzoruje korzystanie z Internetu, multimediów oraz czytelni.
1. 3. Nauczyciel bibliotekarz wyposaża Uczniów w kompetencje informacyjne, związane z:
- rozpoznaniem potrzeb informacyjnych,
- efektywnymi sposobami dotarcia do potrzebnej informacji,
- krytyczną oceną informacji i jej źródła,
- włączeniem informacji do zasobu swojej wiedzy,
- wykorzystaniem informacji w określonym celu,
- etycznymi, prawnymi i ekonomicznymi zasadami wykorzystywania informacji.
Ponadto nauczyciel bibliotekarz we współpracy z innymi nauczycielami i partnerami szkoły podejmuje działania rozwijające wrażliwość kulturową i społeczną Uczniów.
Edukacja integracyjna zapobiega społecznemu wykluczeniu osób z niepełnosprawnościami. Losy niepełnosprawnych Absolwentów IX Liceum Ogólnokształcącego potwierdzają głęboki sens i wartość integracji. Integracja osób z niepełnosprawnościami przynosi korzyści również Uczniom zdrowym, ucząc ich wrażliwości, gotowości do niesienia pomocy, tolerancji i postaw prospołecznych. Wymagania edukacyjne wobec Uczniów z niepełnosprawnościami muszą być dostosowane do ich indywidualnych możliwości i potrzeb. Również warunki zdawania egzaminu maturalnego są dostosowane do niepełnosprawności i schorzeń Uczniów (np. oddzielna komisja, wydłużony czas trwania egzaminu, nauczyciel wspomagający, sprzęt specjalistyczny, itd.) – dostosowanie to musi być zgodne z komunikatem ogłaszanym przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Uczniowie z niepełnosprawnościami otaczani są opieką szkolnego pedagoga.
Szkoła jest otwarta na uczniów z doświadczeniem migracji oraz na uczniów z zagranicy, którzy objęci są wsparciem psychologiczno-pedagogicznym.
Program wychowawczo-profilaktyczny IX Liceum Ogólnokształcącego opatrzony jest mottem z przemówienia Jana Pawła II wygłoszonego 2 czerwca 1980 roku w UNESCO: „W wychowaniu chodzi właśnie o to, ażeby człowiek stawał się coraz bardziej człowiekiem – o to, ażeby bardziej był, a nie tylko więcej miał; aby więc poprzez wszystko, co ma, co posiada, umiał bardziej i pełniej być człowiekiem, tzn., ażeby również umiał bardziej być nie tylko z drugich, ale i dla drugich …”
Pielęgnowaniu tradycji szkoły służą uroczystości i imprezy szkolne:
IX Liceum Ogólnokształcące stwarza Uczniom przestrzeń do aktywności i samodzielności, wspierając samorządność uczniowską i zachęcając do stosowania demokratycznych procedur w życiu szkoły. Corocznie w tajnych i powszechnych wyborach szkolnych wyłaniany jest Samorząd Uczniowski. Opiekę nad Samorządem sprawuje wybrany przez Uczniów nauczyciel. Inicjatywy uczniowskie otrzymują wsparcie nauczycieli, ale przebycie drogi od pomysłu do realizacji odbywa się w dużej mierze samodzielnie przez Uczniów. Planowanie, organizowanie i ocenianie własnej pracy jest zasadą działań samorządu. Samorząd Uczniowski organizuje wiele akcji charytatywnych, imprez szkolnych i pozaszkolnych.
Szkoła wspiera Rodziców w realizacji zadań wychowawczych. Rodzice lub prawni opiekunowie Uczniów są partnerami szkoły w procesie dydaktyczno-wychowawczym. Zebrania wychowawców z Rodzicami odbywają się kilka razy w czasie roku szkolnego. Ponadto organizowane są dni otwarte dla Rodziców. Organem przedstawicielskim ogółu rodziców jest Rada Rodziców, wybierana we wrześniu każdego roku. Z kolei Rada Rodziców wybiera spośród siebie tzw. Prezydium, które prowadzi bieżącą działalność we współpracy z dyrekcją i nauczycielami.
Organizowanie i prowadzenie różnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla Uczniów i ich Rodziców jest zadaniem szkolnego pedagoga i psychologa, w szczególności:
IX Liceum Ogólnokształcące współdziała z wieloma organizacjami i instytucjami na szczeblu lokalnym i krajowym:
IX Liceum Ogólnokształcące ma długoletnią tradycję w prowadzeniu partnerskich wymian zagranicznych. W latach 1987-2009 prowadzona była systematyczna współpraca ze szkołą Fanny Leicht Gymnasium w Stuttgarcie polegająca na obustronnej wymianie uczniów.
W okresie 2000-2017 istniała partnerska współpraca ze szkołą w Westerburgu w Nadrenii-Palatynacie w Niemczech, która objęła Uczniów, Nauczycieli, Rodziców i Dyrekcję. Dwa razy do roku odbywała się szkolna wymiana Uczniów i Nauczycieli. Formy tych spotkań realizowane były poprzez aktywne metody zajęć np. metoda projektu. Dyrektor pozostawał w ścisłej współpracy z dyrektorem partnerskiej szkoły Konrad-Adenauer-Gymnasium w Westerburgu w obszarach: zarządzanie, procesy edukacyjne, efekty kształcenia i wychowania, w szczególności wychowania do wartości. Nauczyciele obydwu szkół zrealizowali kilka obustronnych wizyt i projektów doskonalenia zawodowego.
W roku szkolnym 2023-2024 planowane jest rozpoczęcie wymiany Uczniów z Landesmusik Gymnasium Rheinland-Pfalz w Montabaur w Nadrenii-Palatynacie.
Od 2013 roku pielęgnowana jest współpraca w zakresie edukacji europejskiej z instytucją Europahaus w Bad Marienbergu w Niemczech. Uczniowie IX Liceum biorą co roku udział w międzynarodowym anglojęzycznym projekcie (z młodzieżą z 7 krajów Europy) współfinansowanym z funduszy europejskich i/lub rządu krajowego kraju związkowego Nadrenia-Palatynat
W roku 2006 nawiązano współpracę ze szkołami włoskimi w Rosetto i Anzio z którymi realizowane były projekty tematyczne: np. „Polska ziemia – włoska królowa”, „Pamiętajmy o wojnie – by żyć dla pokoju”. W 2017 roku szkoła nawiązała współpracę ze szkołą Weronie, następnie w Palermo a w 2022 roku ze szkołą w Ferrarze. IX Liceum co roku organizuje obustronny program wymiany uczniów z dwiema wybranymi szkołami we Włoszech.
Rozwój zawodowy Nauczycieli jest niezbędny do zapewnienia rozwoju jakościowego szkoły. Wewnątrzszkolne Doskonalenie Nauczycieli (WDN) obejmuje:
Budynek szkoły pochodzi z lat pięćdziesiątych XX wieku. Ważniejsze remonty i inwestycje, które przeprowadzono w latach 2002-2018:
Ważniejsze remonty i inwestycje, które przeprowadzono w 2018-2022:
„Koncepcję pracy IX Liceum Ogólnokształcącego im. Zygmunta Wróblewskiego” opracowano w 2000 roku, modyfikowano w 2005 i w 2011 roku oraz 2015 roku. Aktualna wersja dokumentu ustalona we współpracy z podmiotami: Dyrektor, Rada Pedagogiczna, Samorząd Szkolny, Rada Rodziców, Pracownicy niepedagogiczni przyjęta została do stosowania na zebraniu Rady Pedagogicznej w dniu 14 lutego 2023 roku.