Fizyka

Otaczającą nas rzeczywistość poznajemy na wiele sposobów. Zaczynamy jako dzieci od dotykania, słuchania, smakowania, patrzenia – zmysły wprowadzają nas w otaczający świat. Nie wiemy jakie mechanizmy rządzą naszym odbiorem otoczenia – jesteśmy obserwatorami. Niektórzy zostają nimi na zawsze. Inni dzięki ciekawości świata nie poprzestają na obserwacji: chcą wiedzieć DLACZEGO?. Zadawanie pytań i poszukiwanie odpowiedzi leży u podstaw nauki. Niektórzy idą metodą indukcyjną od szczegółu do uogólnienia, inni odwrotnie, metodą dedukcyjną – od ogółu do szczegółu. Nieważne czy działamy jak Isaac Newton czy jak Sherlock Holmes – ważny jest efekt.

 

W przypadku fizyki efekt to niemal nieograniczone możliwości zmian dnia codziennego człowieka: prąd elektryczny, telewizory, mosty, silniki rakietowe… Dla większości ludzi to magia. Jak to działa? Ja nie wiem, ktoś inny wie, dla mnie to za trudne. A może nie za trudne? Może daj sobie szansę? Może dołączysz do grona tych, którzy wiedzą dlaczego żarówka świeci gdy jest gorąca, a dioda LED może świecić pozostając zimną. A wtedy powiesz: „Co? To takie proste???”. Ta wiedza otwiera wiele drzwi. Dla tych, którzy poznają prawa otaczającego nas świata zarówno w skali kosmosu, jak i pojedynczego atomu czy cząsteczki dostępne są niezwykle atrakcyjne profesje. Możesz zostać astronomem lub astronautą, inżynierem czy biofizykiem … a może jak Brian May, z wykształcenia doktor fizyki – gitarzystą (bardzo popularnej kiedyś i ostatnio za sprawą filmu „Bohemian Rhapsody” grupy Queen). Możliwości są ogromne, bo prawie każdy pracodawca chętnie zatrudni człowieka, który potrafi samodzielnie obserwować, myśleć i wyciągać wnioski. Prawdziwą nagrodą jednak za wysiłek związany z nauką fizyki jest możliwość poznania otaczającego nas świata, tego gdzie się zaczął i jak i dokąd zmierza …

 

W IX LO uczymy fizyki. Po prostu. Każdy, kto zostanie naszym uczniem, dostanie szansę zdobycia tej wiedzy. W Europie XIX wieku może wydawać się, że to mało. Dajmy taką możliwość młodym ludziom z Azji czy Afryki – wtedy zobaczysz, że nauka jest przywilejem, a nie przykrą koniecznością. Wolisz ciągle czekać na rybę czy pójść łowić ryby własną wędką? Zdobywanie wykształcenia to spory wysiłek, do którego czasem niełatwo się zmusić. W IX LO pomożemy w uczeniu się fizyki każdemu, kto zada sobie pytanie „Dlaczego?”. Pomożemy szukać odpowiedzi. Chcę, aby nasza szkoła pomogła młodym ludziom odnaleźć własne miejsce w życiu.

 

Nie jest ważne to, czy po skończeniu nauki w IX Liceum będziesz studiować nauki ścisłe na uniwersytecie czy może na uczelni technicznej, ponieważ młodzi ludzie z otwartymi głowami są potrzebni wszędzie!

 

Uczysz się języków obcych? – to bardzo dobrze, ale ważniejsze jest żeby najpierw w języku ojczystym, a dopiero potem w obcym umieć powiedzieć coś sensownego. Bo są ludzie, którzy znają nawet kilka języków obcych, ale nie potrafią się w nich z nikim dogadać, bo po prostu nie mają nic do powiedzenia …

 

Nasze Liceum jest dobrym miejscem do zdobycia gruntownej wiedzy w zakresie przedmiotów ścisłych. Zostały tu opracowane i są realizowane programy autorskie rozszerzające szkolne kursy nauczania zarówno fizyki (fizyka w medycynie), jak również matematyki (matematyka w ekonomii). Współpracujemy z Akademią Górniczo-Hutniczą, uczestnicząc w pokazach przygotowywanych na wydziale Fizyki i Informatyki Stosowanej oraz realizując tzw. „Rok zerowy” – dodatkowe zajęcia przygotowujące do studiów na kierunkach technicznych. Z Uniwersytetem Pedagogicznym współpracujemy w zakresie praktyk studenckich, a od kolejnego roku szkolnego rozpoczynamy współpracę z Instytutem Fizyki Politechniki Krakowskiej.

 

Wybierz w IX LO klasę matematyczno-fizyczną, a na pewno nie będziesz się nudzić …

 

mgr Jacek Skoczylas, nauczyciel fizyki, fizyki w medycynie, matematyki i przyrody