W dniach 24 – 30 marca 2019 roku w ośrodku edukacyjnym Europahaus Marienberg w Bad Marienbergu w Nadrenii-Palatynacie w Niemczech delegacja uczniów „Wróblewskiego” – Maksymilian Babiński, Michał Glanda, Damian Ruszkowski, Marta Hajto Elżbieta Korus, Jakub Łysek, Karolina Marczyk i Joanna Stąpor – pod opieką Pani mgr Edyty Trzepałkowskiej i Pani mgr Aleksandry Pagacz-Pociask uczestniczyła w anglojęzycznym międzynarodowym spotkaniu dla młodzieży pt. „The beauty in YOUth – the beauty in Europe”.
Uczniowie przez 6 dni realizowali różne aktywności mające na celu wzajemne poznanie się, poszerzenie swojej wiedzy na temat korzyści płynących ze współdziałania w Europie oraz uwrażliwienie na różnorodność wynikającą z odmienności kulturowej. Uczestnicy projektu mieli też okazję zobaczyć postindustrialny krajobraz Zagłębia Ruhry oraz zwiedzić byłą kopalnię węgla w Essen, wpisaną na listę światowego dziedzictwa. W programie znalazła się również wizyta w Kolonii, gdzie uczestnicy mogli zobaczyć słynną katedrę „Kölner Dom”. Codzienne ćwiczenie podczas projektu przez uczniów kompetencji kluczowych, w szczególności kompetencji międzykulturowych, będzie z pewnością owocować w ich przyszłym życiu studenckim i zawodowym.
Kraków, 05.04.2019 r., mgr Edyta Trzepałkowska
RELACJA UCZESTNIKÓW PROJEKTU
Dzień 1, 24 marca 2019 (niedziela)
O godzinie 5:30 wyruszyliśmy z Polski do Bad Marienbergu w Niemczech. Podróż zajęła nam około 12 godzin i kiedy przybyliśmy na miejsce zostaliśmy zameldowani w schronisku młodzieżowym w 2-osobowych pokojach. Po krótkim odpoczynku udaliśmy się na kolację w międzynarodowej atmosferze i po raz pierwszy spotkaliśmy się z innymi uczestnikami projektu, którzy przyjechali z siedmiu krajów Europy: Austrii, Niemiec, Chorwacji, Hiszpanii, Słowenii, Litwy i Czech.
Po kolacji zostaliśmy zaproszeni na pierwsze zajęcia, które wymagały od nas pracy w grupach międzynarodowych i które miały nam pomóc poznać innych uczestników. Naszym zadaniem było zbudowanie możliwie najwyższej wieży mając do dyspozycji makaron spaghetti, taśmę malarską, sznurek i gazetę, a na szczycie wieży należało umieścić słodką piankę. Makaronowe budowle były imponujące, ale po umieszczeniu na szczycie słodkiego ciężaru zazwyczaj przewracały się na bok. To zadanie wymagało dużej pomysłowości i pracy zespołowej.
Dzień 2, 25 marca 2019 (poniedziałek)
Kolejny dzień zaczął się śniadaniem o godzinie 08:00 oraz zajęciami aktywizującymi prowadzonymi przez uczestników projektu z Chorwacji i Hiszpanii, dzięki którym mieliśmy znaleźć w sobie energię potrzebną do działania przez cały dzień. Potem były ćwiczenia na „przełamanie lodów”, które pozwoliły nam poznać imiona i daty urodzin wszystkich uczestników oraz odkryć talenty innych, takie jak robienie magicznych sztuczek czy znajomość kilku języków obcych. Nasz wspólna praca została udokumentowana na zdjęciach.
W poniedziałek każdemu uczestnikowi przydzielono jego partnera, z którym miał współpracować przez cały tydzień przy okazji wykonywania różnych aktywności. Zostaliśmy również zaproszeni do całotygodniowej gry, która polega na eliminowaniu innych poprzez dawanie im całusów na określonych zasadach.
Po obiedzie spotkaliśmy się w grupach międzynarodowych i zajęliśmy się grą, która polegała na odbudowie zniszczonego kraju i która uświadomiła nam jakie trudności wynikały z braku przynależności do Unii Europejskiej.
Wieczorem odbyła się uroczysta kolacja przy świecach, podczas której każda grupa miała okazję krótko zaprezentować swój kraj i jego tradycje. Podawane wówczas specjały zostały przywiezione z krajów, z których pochodziły poszczególne delegacje. Zanim zabraliśmy się do konsumpcji, przedstawiciele poszczególnych delegacji opowiedzieli wszystkim zgromadzonym co ze sobą przywieźli i czego należy koniecznie spróbować.
Dzień 3, 26 marca 2019 (wtorek)
Kolejnego dnia zajęcia aktywizujące prowadzone były przez młodzież z Litwy i Austrii. Następnie każdy prezentował swój symbol kojarzący się z Unią Europejską. Po kilkuminutowej przerwie cała grupa została podzielona na dwie części. Każdemu członkowi została przydzielona inna postać, w której role miał się wcielić. Po wprowadzeniu przez prowadzących w zasady gry, przy grającej w tle smutnej i nastrajającej muzyce udaliśmy się na dwór gdzie stanęliśmy w jednej linii i odpowiadaliśmy na pytania występując z szeregu. Po ostatnim zadanym pytaniu zostaliśmy poproszeni o przedstawienie swojej osobistej sytuacji w odniesieniu do tych pytań, w trakcie rozmowy poruszyliśmy także temat dyskryminacji.
Po przerwie obiadowej czekało na nas kolejne zadanie, które dotyczyło populacji, gospodarki oraz uchodźców z różnych kontynentów. To ćwiczenie pokazało nam jak bardzo nasze założenia różnią się od statystyk. Następną część dnia spędziliśmy na spacerze, gdzie również prowadziliśmy konwersacje na takie tematy jak: szczęście, smutek, przyszłość oraz obawy, którą podsumowaliśmy dokumentacją fotograficzną. Dzień zakończyliśmy wspólnym wyjściem na kręgle.
Dzień 4, 27 marca 2019 (środa)
Tego dnia zajęcia aktywizujące były prowadzone na boisku przez nas oraz grupę z Niemiec. Rozpoczęliśmy dzień od gimnastyki prowadzonej przez instruktorów narysowanych na kartce papieru oraz od żywiołowej „belgijki”. Następnie udaliśmy się do sali, gdzie czekali już na nas moderatorzy.
Żeby wykonać pierwsze zadanie musieliśmy podzielić się na grupy i usiąść przy stolikach. Na każdą z grup czekało przygotowane wcześnie pytanie (np. czy należy przyjąć więcej krajów do UE?, czy istnieją wspólne europejskie wartości?, czego potrzebujesz, żeby być szczęśliwym?) oraz duży arkusz papieru do zapisania odpowiedzi. Po kilkunastu minutach musieliśmy usiąść przy innym stoliku – z innym pytaniem i innymi osobami – i ponownie przedyskutować zadany problem i zapisać nasze odpowiedzi, itd.
Po obiedzie przeprowadzona została symulacja, w której musieliśmy stworzyć od podstaw swój własny kraj oraz wybrać najważniejsze wartości potrzebne nam do przetrwania. Po zakończeniu zadania okazało się, że mimo pracy w odrębnych grupach wybraliśmy podobne wartości.
Później wszyscy zostaliśmy podzieleni na dwie grupy i mieliśmy ze sobą współpracować pomimo braku możliwości komunikacji między grupami. To zadanie było wyjątkowe ponieważ pokazało nam, że mimo powszechnego przekonania, że wspólny wysiłek daje lepsze rezultaty niż praca indywidualna, to i tak zwyciężyła w nas chęć pokonania drugiej grupy i pokazania, że jesteśmy lepsi.
Kulminacyjnym punktem całego dnia był koncert przygotowany przez międzynarodowe grupy, które miały zaprezentować wylosowane utwory różnych wykonawców. Tego wieczoru mogliśmy podziwiać występy m.in. grupy Metallica, Greenday czy Backstreet Boys. Nasze występy zostały poddane ocenie jurorów, a zwycięska grupa otrzymała słodkie nagrody. Ostatnim występem tego dnia był energiczny taniec i śpiew naszych moderatorów.
Dzień 5, 28 marca 2019 (czwartek)
Piaty dzień naszego pobytu był nietypowy ponieważ zamiast na zajęcia w ośrodku udaliśmy się na wycieczkę do byłej kopalni węgla w Essen oraz do Kolonii.
Po przyjeździe do Essen (Zagłębie Ruhry) zostaliśmy podzieleni na cztery grupy i przydzieleni do przewodników. Kopalnia węgla, którą zwiedzaliśmy została zamknięta w latach 80-tych ubiegłego wieku i później zamieniona w muzeum i centrum edukacyjne. W czasie zwiedzania dowiedzieliśmy się, że ta kopalnia była jedną z największych w Niemczech i najnowocześniejszych w Europie w okresie swojego funkcjonowania. Przewodnicy opowiadali nam o wydobyciu węgla, o skomplikowanym procesie transportu i niezwykle ciężkich warunkach pracy pod ziemią. Podczas oglądania narzędzi, którymi posługiwali się górnicy usłyszeliśmy znajomo brzmiące słowo „młotek”. Okazało się, że wśród górników było tak dużo Polaków, że niektóre polskie słowa zaczęły być używane również przez pracowników z Niemiec.
Kolejnym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie Katedry św. Piotra i Najświętszej Marii Panny w Kolonii. Uczniowie, którzy mieli ochotę zobaczyć większą część miasta mogli wejść na wieżę i podziwiać widoki z góry. Po blisko dwugodzinnym spacerze po mieście, zakupie pamiątek i drobnym posiłku wróciliśmy na miejsce zbiórki i wyruszyliśmy do Bad Marienbergu. Po przyjeździe czekała na nas kolacja i zasłużony odpoczynek.
Dzień 6, 29 marca 2019 (piątek)
O godzinie 8.00 zjedliśmy ostatnie wspólne śniadanie, a potem udaliśmy się do sali na zajęcia aktywizujące przygotowane przez dwie ostatnie grupy – czeską i słoweńską. Pierwszą w tym dniu grą była gra pt. „Zin Obelisk”, która z jednej strony zmuszała nas do ścisłej współpracy w obrębie grupy, ale jednocześnie uzależniała wynik naszej pracy od zdobycia informacji od innych grup.
Pozostałe zajęcia przygotowane na ten dzień miały charakter podsumowujący cały tydzień pracy. Zaczęliśmy od przyklejenia do pleców kartek, na których inni mogli wpisać jakieś miłe zdania na nasz temat. Wreszcie mogliśmy zobaczyć, co przyszło do naszych „skrzynek pocztowych” – pierwszego dnia prowadzący zajęcia przykleili do ściany koperty z imionami poszczególnych uczniów tak, żeby do każdego można było napisać jakąś wiadomość albo zostawić drobny upominek.
Poproszono nas również o dokonanie oceny całego tygodnia w przygotowanej w tym celu ankiecie oraz w specjalnej tabelce, do której wklejaliśmy naklejki oceniając osobno każdy dzień warsztatów oraz cały tydzień. Następnym elementem programu dnia było rozdanie certyfikatów, które przypominało rozdanie nagród filmowych.
Kolacja podawana w tym dniu również miała inny charakter – zamiast typowej kolacji zorganizowano „European Barbecue”, które było ostatnią okazją do porozmawiania, podzielenia się wrażeniami z całego tygodnia i zjedzenia czegoś pysznego.
Przed godziną 22.00 zaczęliśmy przygotowywać się do odjazdu, ale oczywiście nie mogliśmy opuścić Bad Marienbergu bez serdecznego pożegnania przez wszystkich uczestników i prowadzących warsztaty. Po ok. 12 godzinach jazdy wróciliśmy do Polski w sobotę przed południem.
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64