W dniu 15 listopada 2019 roku w Warszawie odbyła się, zorganizowana przez Goethe Institut, ogólnopolska konferencja dla dyrektorów szkół, które realizują projekt DEUTSCH PLUS. Uczestnicy konferencji mogli wymienić doświadczenia na temat, jak wspierać w swojej szkole nauczanie języka niemieckiego lub innego drugiego języka obcego, gdzie szukać środków i możliwości, jak pomagać nauczycielom w ich pracy.
Eksperci zaproszeni na konferencję zapoznali zebranych z wynikami najnowszych badań w zakresie wczesnej nauki języków obcych. W swoich wystąpieniach podkreślali m.in., że uczenie się języków obcych przez dzieci i młodzież podnosi umiejętność porozumiewania się oraz otwartości międzykulturowej oraz – przede wszystkim – kształtuje kompetencje ogólne, takie jak:
1) kompetencja osobista: ocenianie i docenianie samego siebie, nabieranie odwagi do działania;
2) kompetencja społeczna: współpraca w zespole, właściwe postrzeganie innych osób w grupie;
3) kompetencja emocjonalna: wyrażanie uczuć, rozpoznawanie konfliktów i sposób ich rozwiązywania;
4) kompetencja ruchowa: rozwój ruchowy;
5) kompetencja poznawcza: podniesienie wydajności pamięci;
6) kompetencja twórcza: wzbudzanie ciekawości, chęci do wypróbowania nowych rozwiązań;
7) kompetencja zachowania uwagi: nowe wpływy uwrażliwiają nas na otoczenie, na potrzeby innych ludzi, wzmacniają zaufanie, uczą respektu;
W procesie uczenia się języków obcych uczniowie wzmacniają kompetencje w zakresie strategii uczenia się, wypracowują własne techniki, uświadamiają sobie, w jaki sposób uczą się najefektywniej.
Uczniowie i liceów i techników, którzy już wkrótce wejdą na rynek pracy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że
znajomość języka angielskiego jest niezbędna, żeby awansować… ale,
żeby awansować szybko i lepiej zarabiać trzeba znać drugi język obcy!
IX Liceum Ogólnokształcące w Krakowie we wrześniu 2019 roku zostało zakwalifikowane do programu DEUTSCH PLUS, dzięki któremu zainteresowani uczniowie, w ramach lekcji języka niemieckiego, będą mogli uczestniczyć w zajęciach przygotowanych i prowadzonych przez lektorów Goethe Institut oraz przygotować się do złożenia egzaminu GOETHE-ZERTIFIKAT A2 „FIT IN DEUTSCH”. Uczniowie „Wróblewskiego” otrzymają 20% zniżkę od opłaty egzaminacyjnej i egzamin zostanie przeprowadzony w szkole, jeżeli przystąpi do niego grupa co najmniej 10 osób. Na takich samych warunkach będzie można przystąpić do egzaminu GOETHE-ZERTIFIKAT B1.
Koordynatorem projektu DEUTSCH PLUS w naszej szkole jest Pani mgr Iwona Tekielak, germanistka i nauczyciel języka niemieckiego.
W konferencji „Razem dla niemieckiego” uczestniczyła Pani mgr Aleksandra Pagacz-Pociask, dyrektor szkoły.
Kraków, 20.11.2019 r., mgr Aleksandra Pagacz-Pociask
ul. Czapińskiego 5
30-048 Kraków
+48 12 633 37 64
Kuratorium Oświaty
Portal edukacyjny Miasta Krakowa
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Ośrodek Rozwoju Edukacji
Okręgowa Komisja Egzaminacyjna
Centralna Komisja Egzaminacyjna
Konrad Adenauer Gymnasium
Polsko-Niemiecka Współpraca Młodzieży
Uniwersytet Jagielloński
Uniwersytet Pedagogiczny
Uniwersytet Papieski
Akademia Ignatianum
Akademia Górniczo-Hutnicza
Politechnika Krakowska
Uniwersytet Ekonomiczny
Uniwersytet Rolniczy